|
Foto: Tobbe Tack till alla som hjälpte till att detta blev möjligt 😃⭐ Välkomna till städdagen 2026. I år kommer vi åter att bjuda på korv i anslutning av av städdagen. Kan du inte deltaga så meddela gärna om du vill ha en uppgift som du gör innan eller efter städdagen (om uppgifter finns kvar)
Det går även bra att bara hänga med oss andra i lekparken och vara ett moraliskt stöd eller arbetsledare. Eller om du vill grilla korv till de hårt arbetande... Styrelsen kommer att ha ett möte inför städdagen, medlemmarna får gärna komma med tips på vad vi ska göra i år. Hälsningar Styrelsen Styrelsen bjuder in på firande av vårens ankommande med brasa, grill, tipspromenad och umgänge.
Tipspromenaden (för vuxna och barn) ansvarar Caroline och Per "Pelle" för och vi siktar på start kl 18:30 (vi kan behöva hjälp med rättningen) Alla deltagande barn får ett pris. Gällande grillning så har vi sagt att föreningen står för bränsle och tändvätska. Många familjer har redan ätit eller kommer att äta ändå. Dock kommer vi att bjuda på korv med bröd på städdagen... mer info kommer. Brasan tänds av Per "Pelle" ca kl 20:30. Eldvakten har Johan L med uppbackning, vattenslangar kommer att dras ner från Caroline/Janne E. Bränsle till brasan samlas i mindre högar som vi på kvällen lägger ihop till en stor hög för att minimera risken att djur brinner inne. Vi hoppas på en skön kväll och välkomnar alla boende (och kommande boende) och dess vänner och släkt. Även våra grannar i Löt är hjärtligt välkomna... Lite historia: Valborgsmässofirandet är en mycket gammal tradition med rötter från medeltiden, och i Sverige har det firats åtminstone sedan 1400-talet. Traditionen kom ursprungligen från Tyskland och fördes hit under medeltiden, där firandet blandades med äldre nordiska sedvänjor för att välkomna våren. Äntligen blev gatan sopad... I år har vi provat att anlita Trädgårdsgöran, hör av er gärna vad ni tycker. ...istället för att bara sätta en mätare på utgående vatten till deras pumphus. Bakgrunden var att det fanns en ledning till deras pumphus men att vi inte visste hur mycket vatten de förbrukade som de inte betalade för. Så för att minimera felkällorna gällande vattenförbrukningens differens ville jag lösa det. De tog den svåra och dyra vägen istället för att bara montera en mätare som vi kunde räkna bort deras förbrukning. 😉 I samband med diskussion med Nodra gällande vårt pumphus fick jag en snabbvisning av Nodras pumphus som pumpar iväg vårt avlopp.
Torsdag: 15/1, 12/2, 12/3, 16/4, 28/5
16.15-16.45 Eksund (vid Äppellundens förskola) 16.55-17.15 Tallebo Motioner lämnas in senast sista januari, tips på hur man kan skriva en motion finns här
Rost: En vanlig orsak till att vattnet blir gult eller brunt är rost från järnledningar. Detta kan ske när trycket i ledningarna förändras, till exempel vid vattenläckor eller underhåll.
Luftbubblor: Gråvitt vatten kan bero på små luftbubblor som bildas när vattnet tappas upp. Detta är helt ofarligt och bubblorna försvinner efter en kort stund. Mangan: Svart vatten kan orsakas av mangan, ett naturligt förekommande grundämne i grundvatten. Detta kan ske vid förändringar i vattenflödet. Rekommendation Spola 10-15 minuter, är vattnet fortfarande missfärgat vänta ett tag och testa igen lite senare. . Undvik att använda tvättmaskinen när vattnet är missfärgat. Tack alla som hjälpte till i år. Tyvärr så har vi inte bilder på alla som var med på städdagen, och jag har inte nämnt alla tyvärr - tack till alla! Även ni som drog ett lass innan och efter städdagen. Det blir inte bättre än vad vi gör det till, och då vi alla äger anläggningarna tillsammans så måste vi hjälpa till om det inte ska bli dyrt ;-) Styrelsen tar till sig att flera saknade korvgrillningen i år. Vi kommer att efterfråga efter grill/korvansvarig till nästa år, gärna du som vill bidra men annat än reparation/städning. Bosse har tagit bort skrot från lekparken, Det har även rensats i buskar mot lekparken av Hasse och Stefan, bättringsopats på gatan av Uffe, Ola med flera. Flera nämnda men ingen glömd :-)
Du finner tiderna till höger om inläggen, lite längre ner.
Tallebo kl: 16:55-17:15 Torsdag 7/8, 4/9, 2/10, 30/10 och 27/11. E-mail: [email protected] Tel: 0725-669843 eller 0722-280678 Då vi har en osäkerhet kring den verkliga vattenförbrukningen i Tallebo behöver vattengruppen utföra en mätning i pumphuset. På grund av detta behöver vattenreservoaren kopplas bort (och då även pumpen), vilket kan medföra ett minskat vattenflöde hos alla boende. Tanken är att mäta och se om vattenreservoaren läcker.
Mätningen är planerad att ske på torsdag 12/6 och pågå från morgonen till tidig kväll. Eftersom det är svårt att förutse exakt hur mycket mindre flöde vi kommer ha rekommenderas att undvika dusch på morgonen, samt att tappa upp några liter vatten i förväg för att täcka dricksvattenbehovet under dagen. Flödet och trycket kommer att vara det som kommer in i pumphuset direkt till hushållen. Hur många som använder vattnet under den tiden kommer att också påverka tillgängligheten. Bra jobbat alla inblandade, ni som får det att hända, utan er inget valborgsfirande... Detta är inget styrelseuppdrag utan sker utanför dess ansvarområden, så vi tar gärna in frivilliga som kan bistå med någon uppgift till nästa år. Vi betalar inte mycket per år för domänen Tallebo.se per år men Egen Sajt har höjt priserna så mycket så vi byter till Strato med över en 100% besparing. Samfälligheten sparar där den kan...
Så under en tid så kan det vara störningar under övergången till ett annat webhotell, så ha tålamod :-) Hej, som vi tidigare meddelat så har vi en städdag på lördag. Ju fler som kommer ju snabbare kommer det att gå, och vi hinner med fler uppgifter. Har du inte tillfälle att komma då så går det bra att "paxa" en av nedan uppgifter att utföra en annan dag. Om du har en annan uppgift som behöver utföras men inte finns upptagen i listan så går det bra att lämna förslag. 🙂
Hälsningar Styrelsen Caroline har fått en förfrågan från Torp: "Hej! Det har varit en katt på besök sedan i somras (minst). Misstänker att den har kommit bort, den var klippt i somras men sedan dess rätt tufsig. Går ofta och jamar, Gissar på okastrerad hankatt" Om du känner igen den, maila till [email protected]
Styrelsen bjuder in på firande av vårens ankommande med brasa, grill, tipspromenad och umgänge.
Tipspromenaden (för vuxna och barn) ansvarar Caroline och Per "Pelle" för och vi siktar på start kl 18:30 (vi kan behöva hjälp med rättningen) Alla deltagande barn får ett pris. Grillen kommer att skötas av grillmästare Eric - ta med om ni önskar grilla något, eller bara värma er. I år bjuder vi inte på korven... Brasan tänds av Per "Pelle" ca kl 20:30. Eldvakten har Tobbe med kompis, vattenslangar kommer att dras ner från Caroline/Janne E. Bränsle till brasan samlas i mindre högar som vi på kvällen lägger ihop till en stor hög för att minimera risken att djur brinner inne. Vi hoppas på en skön kväll och välkomnar alla boende (och framtida boende) och dess vänner och släkt. Även våra grannar i Löt är hjärtligt välkomna... Brasan är anmäld till RTÖG och Norrköpings Kommun. Vi har fått nya fotplattor monterade i lekparken, tack vare en insats av Caroline, Janne och deras dotter Ella. 👍😊 Vill du bidra till majbrasan och samtidigt bli av med grenar och ris? Samla det i högar på sidan av fotbollsplanen så flyttar vi ihop det till en stor hög på kvällen då brasan ska tändas. På det sättet riskerar vi inte att några igelkottar eller katter som kan ha gömt sig i högarna.
Tisdagen den 15/4 kommer TJ:s att sköta sandupptagningen/sopningen i Tallebo. Röd markering visar var de kommer att sopa/ta upp sand. Se till att sopa ut gruset från kanterna då det kan vara svårt för maskinen att komma åt det (helst vid buskar då det kan vara svårt att komma åt). Sopa ut från era parkeringar och garageuppfarter. Parkera inga bilar eller andra fordon på gatan, ta in farthinder/blomkrukor.
Se bilden var det kommer att sopas. (bortse från de gula prickarna) En armatur gick sönder i januari och byttes ut i februari. Alexander, en i styrelsen, tog sig ann för att prova att reparera den trasiga lampan och han lyckades 😊 Så nu har han sparat 3750 kr åt medlemmarna (när vi måste byta en annan lampa som gått sönder, så en kommande besparing) - det uppskattas. 👍 Här avverkning vid vändzon.
|
Snabbinfo:
Tallebo kl: 16:55-17:15 Torsdag: 15/1, 12/2, 12/3, 16/4, 28/5. E-mail: [email protected]
Tel: 0725-669843
eller 0722-280678
Postlådan töms kl 9:00 (men det borde vara när vi fått posten utdelad?)
WGS84 DD (lat, long) 58.57274, 16.06203 WGS84 DMS (lat, long) N 58° 34' 21.85", E 16° 3' 43.32" WGS84 DDM (lat, long) N 58° 34.3641', E 16° 3.7220' RT90 6494472.574, 1514945.253 SWEREF99 TM 6492965.991, 561768.831
Tallebo SamfällighetBestår av 35 fastigheter, de flesta husen är byggda på 30- eller 80-talet. Arkiv
Maj 2026
|

RSS-flöde